Buurman Bolderbast

  • Marijn

    Hoi, ik heb even een dringend vraagje, hoop dat iemand het kan beantwoorden,

    wat heeft buurman bolderbast zoal in zijn tuin liggen.

    Dit in verband met de aankleding van onze straat voor het dorpsfeest komend weekendeinde.

    (foto's : www.marijn86.punt.nl)

    \

    alvast super bedankt!

  • Jules Vismale

    De bovengenoemde vraag over buurman Bolderbast kan ik niet beantwoorden maar ik wil niettemin wel graag mijn eigen mening over hem kwijt. Ik koop al sinds 2005 de Donald Duck niet meer door de saaiheid van sommige verhalen maar lees nog wel graag albums over die driftige eend! Bolderbast, wiens voornaam Bertus luidt, is samen met Donald het meeste te vergelijken met hederdaagse buren die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, geweld tegen elkaar gebruiken, elkaars spullen vernielen en soms elkaar dood te wensen. Zelfs Bolderbast is nog een engel vergeleken met asociale families die in het verleden in Nederland, de VS enz. tallozen van hun buren terroriseerden! Nou komt hij niet in tekenfilms van Donald Duck voor en houdt Bolderbast zich voornamelijk bezig met ruziemaken om allerlei redenen met Donald daar ze elkaar steeds tegenkomen, hoe vaak ze ook verhuizen! Wat ontbreekt bij Bertus Bolderbast is dat hij nauwelijks verliefd is op vrouwen, weinig vrienden heeft (Guus Geluk zou een goede vriend kunnen zijn daar deze gelukshebbende, luie en klaplopende neef van Donald ook steeds ruzie met de laatste maakt) of familie, soms een haat-liefdeverhouding heeft met Donalds neefjes Kwik, Kwak en Kwek, bijna nooit ruziemaakt met andere buren en dat Bolderbast soms sprekend lijkt op een Zware Jongen. De Zware Jongens hebben echter geen vrouwelijke tegenhangers (Zware Meiden bijvoorbeeld) en er bestaat evenmin een buurvrouw Bolderbast. Guus Geluk is echter een gans die familie zou kunnen zijn van Gijs Gans (vroeger luidde de achternaam van Guus ook Gans) daar hij net zo lui, gulzig, klaploperig en een hekel aan werken heeft als de knecht van Oma Duck al is Gijs niet bepaald een geluksvogel! Misschien zouden verhalen met buurman Bolderbast leuker worden als hij eens een keer ruzie maakt met andere (egocentrische en driftige) inwoners van Duckstad, Donald Duck ontwijkt, met Katrien Duck uitgaat, de Zware Jongens achtervolgd, vriendschap sluit met Guus Geluk of aan Willie Wortel vraagt of deze de driftbuien van Bolderbast kan beheersen.